Saturday, July 14, 2012

WHAT IS CIVIL SOCIETY?


A Marxist Critique of the Concept of Civil Society
Taimur Rahman
General Secretary, Communist Workers and Peasants Party, Pakistan.
After the breakup of the Soviet Union, many left intellectuals have been gripped with the fever of civil society. From non-governmental organizations and human rights groups to academics and activists, the so-called democratic opposition has taken recourse to the concept of civil society to fight the evils of the modern world. However, few have questioned, and others have deliberately not spoken about, what the concept civil society actually means. 

The French and American revolutions are recognized as the cornerstones of democracy and civil society. The ideological framework developed during these bourgeois democratic revolutions is the accepted foundation of civil society. 

According to the constitutions formed during the French and American revolutions, civil society is based on six tenets: property, equality, liberty, security, secularism and the free press. For example, in The Declaration of the Rights of Man, Article 2 defines liberty, property, safety and resistance against oppression’ as the natural and inviolable rights of man.

At first glance these concepts appear to be the embodiment of justice. Indeed, that is what is incessantly preached by top journals to daily newspapers. However, a closer look reveals that civil society goes no further than the rule of the capitalist class. In a word, civil society is a euphemism for the class rule of the capitalist class. 

Property 
The central tenet of civil society is the inviolability of private property. For example, Article 16, Constitution of 1793: The right of property is the right which belongs to all citizens to enjoy and dispose at will of their goods and revenues, the fruit of their work and industry.’ This tenet is true of all constitutions premised on civil society. 

Marx says: The right of man to private property is, therefore, the right to enjoy ones property and to dispose of it at ones discretion (a son gre), without regard to other men, independently of society, the right of self-interest. This individual liberty and its application form the basis of civil society. It makes every man see in other men not the realization of his own freedom, but the barrier to it

Thus, the use of private property at will, in other words, in utter disregard for the rest of mankind, is enshrined in the very constitutions of bourgeois democracy and civil society. The selfish use of resources is a central tenet of civil society. 
We understand from a study of economics that private property obeys certain laws of development. What interests us is the law of concentration of capital: the fact that the richest 3 individuals have more money than 600,000,000 people in the world. It is clear that this type of growing inequality does not contradict the tenet of private property. 

Equality 
Civil society defines the concept of equality as (Article 3, Constitution of 1795): Equality consists of the fact that the law is the same for all, whether it protects or punishes.

In other words, civil society consists in equality before the law’ but not equality or the end of classes. In other words, it is equality in the purely legal sense and not in economic or human sense. Equality within civil society, therefore, is entirely compatible with vast and growing economic disparity, concentration of wealth, power and privilege. In fact it would be more correct to say that the concept of equality touted by civil society is premised on economic equality since civil society itself is premised on private property. In what sense can one talk of liberty in such a society?

Liberty
The grand word liberty conveys a sense of freedom from exploitation. However, this notion is entirely incorrect. According to Article 6 of the 1793 constitution Liberty is the power that belongs to man to do anything that does not infringe on the right of someone else.’ Similarly according to the Declaration of the Rights of Man of 1791 Liberty consists in the power of doing any thing that does not harm others’ defined by law.

Therefore, liberty within civil society implies the right to do anything that does not infringe the property of others. The boundaries of liberty within civil society are defined by law that upholds the inviolability of private property as the central tenet of civil society. In other words, liberty is premised upon right to exploit workers via the institution of private property. Furthermore the attempt on the part of workers to change social relations (which can not be done without infringing upon private property) is not the realization of liberty but the infringement of liberty. In conclusion, liberty within civil society is nothing other than liberty for the capitalist to exploit the workers.

Security
Civil society is prevented from falling apart from the stress of economic inequality by the concept of security. Article 8 of the Constitution of 1793 says, Security consists in the protection afforded by society to each of its members for the conservation of his person, rights and property.

Marx writes: Security is the highest social concept of civil society, the concept of the police. The whole of society is merely there to guarantee to each of its members the preservation of his person, rights and property.

In other words, security within civil society is not the security of people from hunger, poverty, deprivation. But merely the security of property and rights defined as the unimpeded individual use of that property. Therefore, security is not understood as security of the people or the individual in general but specifically security of property and the utilization of property. 

Marx writes: Thus, none of the so-called rights of man goes beyond egoistic man, man as he is in civil society, namely an individual withdrawn behind his private interests and whims and separated from the community. The only bond that holds them together is natural necessity, need and private interest, the conservation of their property and egoistic person.

Civil society is based on capitalist exploitation (property), formal equality before the law, liberty to exploit workers, and a police force to guarantee security. It is high time that those who speak in the name of civil society should realize that they speak only the name of capitalist exploitation.

Some might argue that while the above may be correct, nonetheless, secularism and the free press are positive benefits of civil society. 

Secularism 
The common impression about secularism is that it is the antithesis of religion or of religious intolerance. This view is supported by the religious right who never tire of inveighing against the secularists. As we find out this view is also not correct. 
According to the Declaration of the Rights of Man and of the Citizen, 1791, Article 10, No one should be molested because of his opinions, not even religious ones.

Furthermore, the liberty of every man to practice the religion to which he adheres’ is guaranteed as human right. The Declaration of the Rights of Man 1793, Article 7, upholds the free exercise of religious practice. The Constitution of 1795, Section 14, Article 354, argues that freedom of religion is so obvious that the necessity of announcing these rights supposes either the present or the recent memory of despotism.

Similarly, the Constitution of Pennsylvania of 1776, Article 1, Paragraph 3 says, All men have a natural and indefeasible right to worship Almighty God according to the dictates of their own consciences: no man can of right be compelled to attend, erect or support a place of worship, or to maintain any ministry, against his consent; no human authority can, in any case whatever, control or interfere with the rights of conscience.’ The Constitution of New Hampshire 1784, Article 5&6 says, Among the natural rights, some are in their very nature unalienable Of this kind are rights of conscience.
In Pakistan the point of contention between the bourgeois secularists and the religious-right is not concerned with whether or not there should be religion or religious worship (both uphold the right of religious worship). The central issue between these two parties is whether the state should be a theocracy or a secular state. 

The bourgeois secularists wish to see the capitalist economy run in accordance with the most modern notions of capitalist relations. Amongst other things, this includes the emancipation of women within the confines of capitalist economy. Naturally, such limited emancipation also has a similarly restricted impact on the working class or peasant women.
The religious-right, who are often petty-bourgeois, wish for a capitalist economy with a more traditional superstructure. This traditional superstructure, in reality, is a more oppressive ideological structure in relation to the rising working class movement than bourgeois democracy. Therefore, they are the principle obstacle in the path of development of working class consciousness. 
The conflict between these two social groups is over the particular form of capitalism (modern or traditional). While the religious-right is a more obvious enemy, bourgeois secularists are able to present themselves as defenders of the interests of the working class. Revolutionary forces must use the right hand to fight the influence of the narrow minded right-wing forces, and the left hand to fight the influence of bourgeois secularists in the realm of ideology. 

Free Press 
According to the Constitution of 1793, Article 122, the unlimited freedom of the press’ is guaranteed as a consequence of the right of man to individual freedom. However, a deeper reading shows that the freedom of the press is limited by the concept of public liberty. The same article says that the liberty of the press must not be permitted when it compromises public liberty.’ In other words, the freedom of the press must not be permitted when it impinges on the right of the capitalist class to exercise its liberty to exploit the workers through the institution of private property. It has become quite obvious that a tight censorship is maintained over all the media of the world, despite the claim that we have entered an era of communications and free information. But it is less obvious that such censorship is not contradictory to civil society. Civil society is premised on the right of censorship is to protect liberty based on private property. 

Conclusion 
The reader can see from the above exposition of the concept of civil society that it is wholly tied to the class rule of the capitalists. Therefore, the conclusion that civil society is merely a euphemism for the class rule of the bourgeoisie is not unfounded. Furthermore, the argument that the use of the concept of civil society by a particular group is different from the above exposition ignores the nature of politics. The subjective desires of individuals or groups are wholly irrelevant in relation to the use of the concept civil society. In the political field, the concept is intellectually and morally tied to the class rule of the capitalists. This link can not be changed and the concept can not be appropriated for revolutionary purposes.
Therefore, it is high time that activists realize that civil society is premised on exploitation, narrow individualism, oppression, inequality, and censorship. Those who are genuine to the people must develop new theoretical premises upon which to conduct the struggle for the emancipation of people.

Thursday, June 21, 2012

RYTU COOLI SANGHAM(AP) Statement.


The Criminal Negligence of the Government is the Real Reason  for the Attack on Dalits of Laxmipet  of Srikakulam District  of Andhra Pradesh
Four Dalits were murdered in the attack by backward caste section on Dalits in Laxmipet village of Vangara  mandal in  Srikakulam district of Andhra Pradesh. The backward caste people were incited by the local feudal lords. In this attack more than 30 people were wounded from both sides. Rytu Cooli Sangham (Andhra Pradesh (RCS-AP) condemns this serious attack on Dalits.

Let us see the background for this incident. In 1977 by paying compensation government had acquired land for the construction of Madduvalasa reservoir at the confluence of  Suvarnamukhi and Vegavathi rivers. The displaced peasants were rehabilitated near Mutyalamma tank.  But out of the acquired land 250 acres remained vacant at the back of reservoir. That land is being cultivated by those peasants from whom the government originally acquired it. Most of this vacant land belongs to the backward caste people. Dalits are demanding a share in this land as it now belongs to the government. In the name of avoiding tensions, the government officials imposed ban on cultivation of this land by both the castes. This decision led to creation of animosity between the people of both castes. In this back ground several clashes took place between them in the past. Many times complaints were filed and allegations and counter allegations made by the two sections and tensions are mounting.   A police picket was posted in the village three months back. Beyond this the government had not taken any corrective steps to ease the situation. Moreover, on the pretext of security arrangements for on-going by-elections, the police picket was withdrawn.

    Taking this as an advantage, some of the BC persons with the full backing from the local feudal forces attacked the dalits with country made bombs and spears killing four dalits. More than 30 people were injured on both sides.

     The entire responsibility for this ghastly incidents lies with the government as it wantonly dragged on the land dispute for a long time without trying to find an amicable solution.

     Whenever an incident takes place, it has became a nauseating regular practice of the Chief Minister, ministers and higher officials to visit the affected people, shed crocodile tears, announce compensation to the  affected people and to declare that the culprits would be punished. Afterwards incident take place. The they will conveniently forget the issue and never try to resolve it.

    The government knows pretty well that the police picket will not solve the problem that arose between BCs and dalits on the right to land. Yet it never went beyond looking for a solution than police picket. It is futile to expect from these exploiting class leaders to solve this problem by allotting the land to all those who are in need of it.

     The semi-feudal relations prevalent in Indian society are still nourishing and supporting the hierarchical caste system. In the rural areas the hegemony of upper caste landlords over the lower castes is continuing. Attacks and atrocities on people have become common occurrence. People are deeply under the influence of Manuvada culture. The backward castes, which were belittled and attacked by the high caste landlords all these times, now took the same attitude towards the dalits who are considered as lower than them. This is the influence of Manuvada.  In India, caste division is not only division of labour but division of workers.

    The unity of the poor people in Laxmipet strengthens only by defeating the policies of the ruling classes who are nourishing the Manuvada culture.  All the landless are to be consolidated on class orientation to fight against the landlords. Then only the land issue will be solved in the favour of all the landless people belonging to any caste.

   The RCS(AP) is calling upon all the poor to be ready for united struggle for solving       the land issue. It is high time to understand that exploiting rulers and ruling parties  shed only crocodile tears to get votes in the election season.


  We demand
To punish severely all those who are involved  in the attack on Laxmipet dalits. The ruling party leaders and local tyrants who planned this attack should be arrested immediately.
To pay compensation to the families of victims and to allot land to Laxmipet dalits and poor BC people.
14 – 6 – 2012                                                                          S.Jhansi
Vijayawada                                                                             President
                                                                                                 R C S ( A P )

Sunday, May 27, 2012

COMMUNIST PARTY OF INDIA (MARXIST-LENINIST)



Central Committee

DEMAND IMMEDIATE AND TOTAL WITHDRAWAL OF HIKE IN PETROL PRICE!


MAKE ALL INDIA BANDH ON MAY 31,2012 A BIG SUCCESS!

The Central Committee strongly denouces the hike in petrol price and demands its immediate
and total withdrawal.

The hike inflicted a crude and unbearable heavy blow on our people. It varies from Rs.7.85
(kolkata) to Rs 8.36 (hyderabad0 per litre. The Democles sword was hanging over the people's
heads for the last six months. But the Government chose to strike now. It resorted to all untenable
pleas like rise in the international prices and rupee depreciation to justify its move. The real
problem is, the Indian rulers are failing to build a self reliant and national oil industry based on
the country's abundant oil resources and technical expertise. Succumbing to the pressures and
arm twisting by the us, they are giving up cheap and dependable oil supplies from friendly
countries like Iran. They linked the prices of oil, including the domestic production with the price
of international market. Heavy doses of taxes imposed by the central and state governments
make oil still cos-tier and burdensome. Almost all the auto MNCs opened their production units
in India as a consequence promoting personal transport at the expence of public transport systems
and thus continuously raising the oil import bill and dependence on oil imports.

Our people are already crushed by the unprecedented rise in prices of all essential commodities,
costs of transport, medicines etc. The present rise in petrol price will push them up further
and the people would be pushed to the wall.

The Indian Government reportedly contemplating moves to raise the price of diesel, cooking
gas and kerosene. It is building up the psychological environment to cut whatever the minimum
subsidies and services available for the people in the name of austerity and further open up our
economy for the imperialists in the name of overcoming the economic crisis. It is going all out in
its attacks on the lives of our people.

The CC, CPI(ML) calls upon the workers, peasants, students, youth, employees, women, dalits
and other oppressed people to rise their united voice against the hike in petro price and demand
its immediate and total withdrawal. We call upon them to make the All India Bandh on 31st May
2012 called upon and participated by various parties and organisations a big success.Let the
people get prepared for an organised protest movement to force the government to totally withdraw
its anti-people moves and to extend and strengthen public transport systems.
May 27, 2012

Viswam
General Secretary, CPI(ML)
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